20. 2010-08-15 16.22Tack för en god sammanfatning du gjorde tilbaks i juni, som är minst lika aktuell idag.
Därför väljar jag också att fortsätta i din tråd i stället för att starta en ny.
Kan bara hålla med om at Nokia ser intressant ut. Potentialen ser bra ut i förhållande til risken som är avsevärt mindre.
Nokia är klart konjukturberoende (cyklisk) och desutom varit på efterkälken under lång tid, med lanseringer av nyheter, strategi, trends/image och vad som efterfrågas i dom olika segmenter som Nokia opererar i (och det är alla - låg, mid och high).
Nokia liknar et bra turn-around case, som desutom kör med vinst, trots dom svåra marknadskonditioner senaste åren. Skulle en ny ledning komma til, då är jag övertygat om att vi vil se en omvärdering av Nokia.
En cyklisk aktie som Nokia och turn-around case som Nokia, väljar jag ofta att se på P/S (Price/Sales ratio). Det som är intressant är, att Nokia just nu har en P/S = 0,6. Detta är väldigt intressant av flera skäl!
Price/Sales är en utmärkt indikator på hur populär aktien är, bedömd av marknaden. Nokias låga P/S = 0,6, måste tolkas så att marknaden intresse är mycket svallt til aktien och ledningen.
Kenneth Fisher brukar använda P/S = 0,75, som en magisk köpssignal (köp och behåll flera år til t.eks. P/S = 3), för en super aktie och för et super bolag.
Är Nokia är et superbolag? Til det krävs (enligt Fisher) en långtids gennomsnitlig växt på 15-20% (finansierad internt) och vinstmargin på över 5% efter skatt (långtids gennomsnit).
I perioden 2004-2009 har Nokia genomsnitlig växt med +14,8% (försäljning), så det måste vara godkännt!
Vinstmarginalen har i samma period, varit på +12,1% i genomsnit - så det måste också anses för godkännt.
P/S är under 0,75, så alla nyckeltals förutsätningarna är på plats för et gott köp, som kan skapa en övernormal avkastning för aktieägarna.
Räntabiliteten (EK) i perioden är på 28,6%.
Senaste 10 år har Nokia inte varit lika billig, se grafen via länkan (om P/S =1, då liggar aktiekursen med svart, precis samma ställe som försäljningen med blåt).
http://peecee.dk/upload/view/262060
Kan nuvarande P/S = 0,6 översätteas till P/E tal (P/E är dom flesta vana vid värdering av en aktie) ?
Ja, det kan det gott. Om vi tar utgåangspunkt i perioden 2004-2009 och antar samma utveckling (vilket ingen kan garantera), då är Nokia värderat til ca. P/E = 13 i nuläget (P/E = 1/(P/S * vinstmarginal)= 1/(0,6*0,128)= 13).
Det känns inte som en skrämmande värdering för en ledande teknologiaktie som Nokia.
P/E har i perioden 2004-2009 liggat i intervallen genomsnitlig låg 14,5 och genomsnitlig hög 26,2 (min 7,8 och max 53,2).
Som en god contrarian, skulle Ken Fisher säkert köpa Nokia idag och gömma aktien i längre tid.
Personligen äger jag aktier i Nokia.