Direkt till innehållet ?
Sök i forumet

Aktier - tips och analyser

Nokia - skall man köpa dem just nu?

1. 1. 2010-06-12 21.18

Nokia är ett väletablerat bolag, som sjunkit kraftigt. Warren Buffet brukar rekommendera att man köper fina bolag när de är billiga. Det är vad Nokia tycks vara just nu.

Nokia 75.70 kr

Hur mycket kan Nokia, värderas till?

Vinsten per aktie förutspås - av Avanza - att hamna på 6,76 kr för 2010. Därmed värderas vinsten till 11,2.

Avanza påminner om att det är rekordlågt för världsföretaget Nokia. Normalt har Nokia värderats 30-40 procent högre under de senaste fem till sju åren.

Privata Affärer har dock satt vinst per aktie till 2,94 kr och då hamnar P/E-talet på 25,75. (De baserar antagandet på senaste kvartalsrapport.)

Veckans Affärer har en vinstprognos på 2,49 kr. Inte blir P/E-talet bättre av det.

Eget kapital ligger på 36,25 kr. Vinstmarginalen på 2,17 %.

Nokia går dock ännu med vinst och kassan växer, men man kan inte utesluta att vinsten kan gå ned ytterligare, innan det vänder. Det finns de som redan nu spekulerar i att Noka måste vinstvarna innan nästa rapport.

Nokias problem är att bolaget inte lyckats utmana Apple inom smarttelefonsektorn. Apple har lyckats lägga ut populära nya produkter på marknaden snabbare än sin finländska konkurrent.

Nokia har tekniska problem med att modernisera sin mjukvaruplattform, vilket betyder att företaget inte får ut sina nya telefoner i det högre prissegmentet så snabbt som man vill.

Apple kommer att lansera Iphone4 redan under sommaren. Det betyder att de hinner före Nokia, vars viktiga lansering av N8 väntas först i slutet av augusti.

Ytterligare förseningar kan inte uteslutas. Under tiden växer konkurrenternas försprång.

Huruvida de nya Meego- och Symbianprodukterna som Nokia talar så varmt om verkligen kan matcha Apples och Googles återstår att se.

-Konkurrensen fortsätter att vara mycket hård, speciellt då det gäller nya mobiler i de högre prisklasserna. Samtidigt är marknadssituationen för nätverksverksamheten fortfarande utmanande, sade Nokias vd Olli-Pekka Kallasvuo, i samband med att rapporten i april 2010 tillkännagjordes.

Nokia uppskattar sig ha en 33 procents andel av mobilmarknaden. Inom smarttelefonsektorn räknar bolaget med att det har en marknadsandel på 44 procent.

Nokia sålde 21,5 miljoner smarttelefoner och mobildatorer under början av året. Antalet är en ökning med 57 procent jämfört med samma period i fjol.

Även i segmentet billiga telefoner är det motigt för Nokia som rapporterar om tilltagande konkurrens i Asien.

Till detta kommer att valutautvecklingen, hitills har missgynnat Nokia.

En som tror på Nokias maknadsmöjligheter är den välkände finansmannen George Soros. Han ser kursnedgången som ett köptilffälle och har satsats 17 miljoner dollar i bolaget. (”The Streets” nätupplaga)

George Soros är grundare av Soros Fund Management och köpen av Nokia-aktier är ett av tre nyinvesteringar under årets andra kvartal. Soros har valt att investera mycket då han också anser att det blir mer lönsamt nu i samband med en fallande eurokurs.

Nokias vinstmarginal krymper. De hade tidigare aviserat att verksamheten Devices & Services (D&S), där alla typer av mobiltelefoner samsas, skulle tjäna 12-14 kronor per hundralapp försäljning i år. Nu heter det att vinstmarginalen blir 11-13 procent.

Någon krona mindre i förstjänst kan låta lite, men i och med att omsättningen för mobiltelefonerna ligger på 300 miljarder kronor i årstakt blir det mycket på sista raden.

Den tålmodige värdeinvesteraren ser på Nokias tillgångar. Nokia har en rejäl nettokassa och företagets rörelsevärde i förhållandet till intjäningen är gynnsam. Sett mot bakgrund av den låga värderingen och den historikt goda lönsamhet så kan det vara värt att vänta på en vändning under 2011. Just nu saknas den trigger som omedelbart lyfter aktiekursen.

• yxhugg
    • yxhugg
    • Medlem
    • Reg. datum: okt 2006
    • Aktiv i antal ämnen: 1308
  2. 2. 2010-06-17 12.31

Det är ju väldigt intressant det du skriver. Nu när det "Buffet-läge" man längtat efter plötsligt finns tvekar man. Nog tror jag Nokia kommer tillbaka, eller?

Här om dagen köpte jag Meda. Nu sitter jag och funderar på om jag ska byta mot Nokia? Annars måste jag vänta till augusti innan jag har råd att köpa aktier igen.

Ge mig gärna vägledning.

• Santo
    • Medlem
    • Reg. datum: aug 2009
    • Aktiv i antal ämnen: 57
  3. 3. 2010-06-17 15.14

Nokia 68,25 kr

Ur teknisk aspekt så bör man vara försiktig med Nokia, så länge som den fallande trenden är tydlig. Säljarsidan har dominerat i aktien ända sedan rapporten i maj 2010, och det är svårt att yttra sig om var den definitiva bottenformationen kommer att ligga. Måhända är det värsta över efter gårdagens vinstvarning, men det går inte säkert att säga. Det behövs bara att den väntade nylanseringen, som redan dragit ut på tiden, försenas ytterligare, eller att rapporten under sensommaren är svag, så kan aktien glida ned ytterligare ett snäpp.

Meda 69,15 kr
    Även Meda är svag ur teknisk synpunkt och testar för tredje gången lägstanivåerna från den 27 maj och den 25 maj 2010. Även är är trenden fallande, och jag utesluter inte att kursen kan doppa ytterligare något, innan det vänder uppåt.

Båda aktierna har varit opåverkade av den starka börs som rått den senaste veckan. Det oroar. Meda gick tillbaka kraftigt i samband med rapporten. Jag behåller mina Medaaktier, eftersom att jag inte är belånad, och tänker mig att Meda förr eller senare åter kommer att börja visa styrka.

Du tänker väl på att både Nokia och Meda har optioner kopplade till sig: Det innebär att du kan få betalt om du lovar ut dina aktier till försäljning. Strategin kallas "covered call", och finns närmare beskriven på forumet "derivatinfo". Genom att idogt kombinera optioner och aktier, så kan man sänka risken i innehavet, och sakta få inköpskursen att sjunka.

.....

• yxhugg
    • Medlem
  4. 4. 2010-06-17 15.21

Tack, jag struntar i Nokia för tillfället och avvaktar.

Meda oroar mig också lite. Är kanske Öresund ett säkrare alternativ? Dom är väl hyfsat billiga just nu?

Jag vet ingenting om "covered call" men ska läsa på om det. Lät verkligen intressant.

• Santo
    • Medlem
  5. 5. 2010-06-17 15.23

Nokia 68,25 kr

Det finns mycket tänkt sagt och skrivet om Nokia just nu. Å ena sidan står de som argumenterar för att aktien är billig, men å andra sidan så finns oron för att ännu oformulerade hot skall få kursen att sjunka ännu lite till.

http://www.pratompengar.se/viewtopic.php?t=2975

En försiktig strategi går ut på att man köper säljoptioner eller säljwarranter i Nokia, samtidigt som man köper aktien. Då vet man exkat på kronan hur mycket man maximalt kan förlora om man har fel. Går kursen upp så tjänar man in kostnaden för skyddet på aktieuppgången. Går den ned, ja då förlorar man på aktien, men vinner på att derivatet stiger i värde.

......

• yxhugg
    • Medlem
  6. 6. 2010-06-18 02.53

Skönt att man inte är den enda som sitter med Nokia och Meda och våndas...

Om man verkligen tror på de här aktierna så är det läge att öka.

När det gäller Nokia har jag blivit mer och mer tveksam. Man är visserligen en av få aktörer som tjänar pengar i lågprissegmentet, man är klart störst av alla mobiltillverkare. Räcker det för att komma tillbaka på sikt? Jag har ingen aning.

Meda har förhoppningsvis en tillfällig svacka. Aktien har fått oförtjänt mycket stryk efter förra rapporten. På lång sikt bör bolaget vara en bra placering eftersom en av de s k megatrenderna är att vi blir allt äldre och därigenom behöver mer och mer mediciner. Jag avvaktar, läser på mer om företaget och ökar förmodligen när aktien vänder upp.

• Mr Prospekt
    • Medlem
    • Reg. datum: mar 2009
    • Aktiv i antal ämnen: 28
  7. 7. 2010-06-18 05.56

Nokia 68,40 kr

Merparten av analytiker har sänkt riktkurserna efter vinstvarningen. Av de 28 som Nyhetsbyrån direkt, har frågat, rekommenderar åtta sälj, fjorton har neutral och sex har köp.

10 Euro är 99,52 kr. Dvs ca 100 kronor. Lägg på en nolla på nedanstående siffror så blir det hyfsat rätt.

Lägst riktkurs har Jefferies med 6:20 euro och högst har Nordea och Swedbank med 10 euro.

Följande banker/analyshus har sänkt sina riktkurser (euro):

Credit Suisse 7:00 (10), underperform

UBS 7:20 (11:80), neutral (köp)

BMO Capital Markets 7:30 (9:70), market perform

Piper Jaffray 7:30 (11:30), neutral

Natixis 7:50 (9:50), neutral

SEB Enskilda 7:50 (10:50), behåll

Goldman Sachs 7:70 (10:50), neutral

Barclays Capital 7:85 (9:20), jämvikt

Unicredit 7:90 (10:50), behåll

Ålandsbanken 8:00 (10:50), neutral

Kepler 8:00 (12), minska (köp)

Baird 8:10 (11:30), neutral

Oddo 8:50 (9:50), öka

Wunderlich Securities 9:00 (10:50), behåll

HSBC 9:00 (11), neutral

JP Morgan 9:00 (11:50), övervikt

S&P Equity Research 9:50 (12), starkt köp

Nordea 10 (14), köp (starkt köp)

Följande banker/analyshus har höjt sina riktkurser (euro):

Swedbank 10 (7:00), köp (neutral)

Följande banker/analyshus har upprepat sin tidigare hållning (euro):

Öhman underperform

Danske Markets 7:00, minska

Macquarie 7:50, neutral

Sydbank, övervikt

* Jefferies 6:20 (8:00), underperform
    * Exane BNP Paribas 6:40 (9:00), underperform
    * RBS 6:70 (9:50), behåll
    * Cheuvreux 6:90 (9:00), underperform
    * Morgan Stanley 7:00 (8:00), undervikt

Meda 59,30 kr

Den 6:e maj 2010 sattes följande riktkurser:
    SHB sänkte sin riktkurs till 60 kr. (75)
    Nordea satte riktkursen 80 kr. (85)
    Öhman tror på en neutral kursutveckling (60 kr).
    Öhman anser att bolaget står inför utmanande generikakonkurrens rörande allergimedicinen Astelin framöver.
    Dessutom bedöms Meda få det svårt att hitta rätt sorts förvärvsobjekt.
    Swedbank skruvar ned riktkursen till 82 kronor från tidigare 85 kronor.
    Sammantaget ser Swedbank en betydande uppsida vad gäller Medas försäljningsutveckling för läkemedelsprodukter, starka lönsamhetsmarginaler och möjliga förvärv.

14 maj 2010 köper VD Mats Lönner 70.000 aktier.
    31 maj 2010 köper han 84.000 aktier. Efter den affären äger han drygt 4,8 miljoner aktier.
    8 juni köper en styrelseledamot 20.000 aktier. Tuve Johannesson ägde inga Meda innan köpet.

• yxhugg
    • Medlem
  8. 8. 2010-06-18 15.47

Yxhugg; var kan man få info om insiderhandel?

• Stefan.P
    • Användare
    • Reg. datum: apr 2010
    • Aktiv i antal ämnen: 2
  9. 9. 2010-06-18 16.00

Sitter f.ö. med aktier i både Meda och Nokia. På sistnämnda rejält back dessutom så det tar verkligen emot att sälja men undrar precis som resten av er ifall det ändå inte är bättre eftersom ytterligare nedgång mycket väl kan komma... p3rK3L*! :)

• Stefan.P
    • Användare
  10. 10. 2010-06-18 17.24

Aktiespararna redogör regelbundet för insiderhandeln.
    http://www.aktiespararna.se/artiklar/Analyser/Insiderhandel-...

Den som är insider är skyldig att rapportera köp eller försäljning. Om insidern handlar via kapitalförsäkring så slipper han redogöra för sina affärer. Därför kan det finnas ett mörkertal.

På Privata affärer kan man se insider-förändringar i respektive aktie.

• yxhugg
    • Medlem
  11. 11. 2010-06-18 23.31

Jag vet inte varför jag tvekar men Meda känns ändå mer rätt. Nokia kan mycket väl bli ett nytt Facit. Det är inte alls säkert att det vänder.

• Santo
    • Medlem
  12. 12. 2010-06-29 20.12

Så länge det är tänkt som en långsiktig placering ser jag ingen övervägande risk att gå in i Nokia i det här läget. Tvärtom, företaget verkar i mitt tycke välskött och jag tror snarare de kommer gå stärkta ur den tuffa konkurrensen på 1-2 års sikt. Börsvärdet verkar omotiverat lågt. Ett sällsynt tillfälle att fynda ett kvalitets bolag.

• nicke_s
    • Medlem
    • Aktiv i antal ämnen: 7
  13. 13. 2010-06-29 21.14

Nokia 63 kr

Kursen har i stort sett oavbrutet gått ned från rapporttillfället i april, när den låg på ca 110 kr.

Alla som rekommenderat köp under den tiden trenden har varit fallande, har haft fel - kortsiktigt.

http://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=148...

• yxhugg
    • Medlem
  14. 14. 2010-07-27 21.01

Nokia ligger nu på 67,90 och Meda på 56,75.

Några nya tankar?

• Santo
    • Medlem
  15. 15. 2010-07-28 23.19

Även jag följer Nokia.

Anser att den är väldigt billig nu men då Nokia varit fallande de senaste 5 åren samt det sista året är det enbart neråt trend.

Investera i neråt trend känns inte bra men det finns stort potential.

• Johan.F
    • Medlem
    • Reg. datum: jul 2010
  16. 16. 2010-07-28 23.20

Även jag följer Nokia.

Anser att den är väldigt billig nu men då Nokia varit fallande de senaste 5 åren samt det sista året är det enbart neråt trend.

Investera i neråt trend känns inte bra men det finns stort potential.

• Johan.F
    • Medlem
  17. 17. 2010-07-28 23.28

Sorry för dubbelposten.

• Johan.F
    • Medlem
  18. 18. 2010-07-30 21.55

Nokia 66,70 kr

Sett ur teknisk aspekt, så kan det mycket väl vara så att en bottenformation håller på att bildas. Det sker när kursen inte längre sjunker, utan börjar röra sig sidledes, och visa tecken på att kunna lyfta.

Ögonblicket när Nokia lanserar sina nya hösttelefoner närmar sig. Det skapar en kortsiktigt positiv förväntan.

...

• yxhugg
    • Medlem
  19. 19. 2010-07-31 17.43

Japp, fast ställer mig rätt skeptisk till N8 för tillfället.
    Designen är inte jätte tilltalande och konkurrensen är stenhård.

Det som tilltalar mig mest är samarbetat med Intel där man utvecklar det nya operativsystemet Meego.

Till skillnad från det som finns på marknaden nu (förutom maemo) så kommer meego vara 100% öppen källkod vilket förhoppningsvis kommer tilltala många duktiga programmerar.

Nokias största utmaning är att få dessa lurar användarvänliga samt komma ikapp med marknadsföringen med dator/ smartphones.

Jag hoppas på Nokia men som ny på börsen så är denna aktien just nu något för oberäknelig för mig.

• Johan.F
    • Medlem
  20. 20. 2010-08-15 16.22

Tack för en god sammanfatning du gjorde tilbaks i juni, som är minst lika aktuell idag.
    Därför väljar jag också att fortsätta i din tråd i stället för att starta en ny.

Kan bara hålla med om at Nokia ser intressant ut. Potentialen ser bra ut i förhållande til risken som är avsevärt mindre.

Nokia är klart konjukturberoende (cyklisk) och desutom varit på efterkälken under lång tid, med lanseringer av nyheter, strategi, trends/image och vad som efterfrågas i dom olika segmenter som Nokia opererar i (och det är alla - låg, mid och high).

Nokia liknar et bra turn-around case, som desutom kör med vinst, trots dom svåra marknadskonditioner senaste åren. Skulle en ny ledning komma til, då är jag övertygat om att vi vil se en omvärdering av Nokia.

En cyklisk aktie som Nokia och turn-around case som Nokia, väljar jag ofta att se på P/S (Price/Sales ratio). Det som är intressant är, att Nokia just nu har en P/S = 0,6. Detta är väldigt intressant av flera skäl!

Price/Sales är en utmärkt indikator på hur populär aktien är, bedömd av marknaden. Nokias låga P/S = 0,6, måste tolkas så att marknaden intresse är mycket svallt til aktien och ledningen.
    Kenneth Fisher brukar använda P/S = 0,75, som en magisk köpssignal (köp och behåll flera år til t.eks. P/S = 3), för en super aktie och för et super bolag.

Är Nokia är et superbolag? Til det krävs (enligt Fisher) en långtids gennomsnitlig växt på 15-20% (finansierad internt) och vinstmargin på över 5% efter skatt (långtids gennomsnit).

I perioden 2004-2009 har Nokia genomsnitlig växt med +14,8% (försäljning), så det måste vara godkännt!
    Vinstmarginalen har i samma period, varit på +12,1% i genomsnit - så det måste också anses för godkännt.
    P/S är under 0,75, så alla nyckeltals förutsätningarna är på plats för et gott köp, som kan skapa en övernormal avkastning för aktieägarna.

Räntabiliteten (EK) i perioden är på 28,6%.

Senaste 10 år har Nokia inte varit lika billig, se grafen via länkan (om P/S =1, då liggar aktiekursen med svart, precis samma ställe som försäljningen med blåt).

http://peecee.dk/upload/view/262060

Kan nuvarande P/S = 0,6 översätteas till P/E tal (P/E är dom flesta vana vid värdering av en aktie) ?
    Ja, det kan det gott. Om vi tar utgåangspunkt i perioden 2004-2009 och antar samma utveckling (vilket ingen kan garantera), då är Nokia värderat til ca. P/E = 13 i nuläget (P/E = 1/(P/S * vinstmarginal)= 1/(0,6*0,128)= 13).
    Det känns inte som en skrämmande värdering för en ledande teknologiaktie som Nokia.
    P/E har i perioden 2004-2009 liggat i intervallen genomsnitlig låg 14,5 och genomsnitlig hög 26,2 (min 7,8 och max 53,2).

Som en god contrarian, skulle Ken Fisher säkert köpa Nokia idag och gömma aktien i längre tid.

Personligen äger jag aktier i Nokia.

• Bugno
    • Medlem
    • Reg. datum: maj 2009

Ej inloggad!
För att delta i diskussionen i forumet måste du vara inloggad.

Om vårt forum

Du som deltar i forumet tar själv ansvar för innehållet i det du skriver. Aktiespararna har rätt att ta bort inlägg som är opassande eller som inte följer svensk lag.

Annonser