Direkt till innehållet ?
Sök i forumet

Kom igång

Kapitalförsäkring vs Depåkonto i min situation?

1. 1. 2010-07-29 21.41

Jag en nybörjare vad gäller sparande men jag är intresserad av att lära mig mer. Jag tänkte börja med fondsparande på en bank som Avanza eller Nordnet för att längre fram i tiden även satsa på aktier. Men jag är osäker på om jag ska välja depå eller kapitalförsäkring. <br/> <br/>Jag har ca 100.000 kr som jag ska börja med, och därefter sätta in 1.000 kr varje månad till sparande. <br/>Jag har tänkt spara långsiktigt 5-10 år .. och även typ 40 år framåt. <br/> <br/>Jag är 22 år. Hur hade ni lagt upp det hela?

• krillea
    • krillea
    • Användare
    • Reg. datum: jul 2010
  2. 2. 2010-07-30 12.36

Min personliga uppfattning är att man skall undvika fondsparande och kapitalförsäkring i kombination, om man avser att hålla på innehavet en längre tid.

Orsaken är att den som fondsparar i en kapitalförsäkring höjer den totala kostnaden för fonderna, utan att få något i gengäld.

Exempel:
    Fondavgiften kanske ligger på ca 1,5 procent per år för en normal fond med svenska aktier. Om depåinnehavaren av en kapitalförsäkring, till detta lägger kapitalförsäkringsskatten på ca 1 procent så betalar han plötsligt 2,5 procent på sparbeloppet. Den totala procentsatsen är svår att motivera och nästan omöjlig hämta igen på sikt.

Det enda sättet att sänka kostnaderna för förvaltning är att man enbart håller sig till lågprisfonder, av indextyp. Men även då, så betalar den som har kapitalförsäkring, en procent på det totala innestående beloppet.

...

Det första du bör göra är att införskaffa och noga läsa Per H Börjesson: "Så här kan alla svenskar bli miljonärer". Där får man insikt i hur förödande avgifter kan vara om man avser att nå miljonmålet.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9189212320

...

• yxhugg
    • Medlem
    • Reg. datum: okt 2006
    • Aktiv i antal ämnen: 1306
  3. 3. 2010-07-30 13.31

tjenare!
    jag är ungefär i samma sits som krillea,
    fast enda skillnaden e att jag är lite längre fram i hans historia.
    har precis sålt nästan alla mina fonder och sparade 20% (seb swedish focus)

är även inne på per h börjessons uppföljare (så här blev warren buffet rik)

fick lära mig av min smarta bror att jag bör byta till aktier på nordnet istället för sebs fonder och betala massor utav avgifter.

jag är 23 har c:a 160 000kr och ska börja köpa aktier tänkt sätta in olika belopp allt från 0-50 000kr i månaden tills jag dör siktar på långsiktsparande och söker aktier som har 5-15 p/e tal tyvärr så är jag väldigt rädd för en börskrash precis när jag har köpt aktier (hände när jag köpte fonder o förlora en större del pengar)

Då hade jag inte livslångt mål för mitt sparande.
    nu tycker jag att det ska bli väldigt roligt och lärorikt att spendera mina pengar i aktier,

Jag har börjat (obs nybörjarspekulationer)
    är dock inte klar med min portfölj men försöker sprida riskerna,
    och är inte rädd att ta lite risker då jag vet att jag ska trycka in mycket pengar i aktier med lägre risk,

Axfood AB 206,50
    Electrolux, AB 161,10
    Meda AB ser. A 57,70
    Nokia Corporati 67,70

Sitter o försöker studera aktier varje dag nu tills jag börjar få mer förståelse,
    har ungefär 100 000kr kvar och söker placeringar för dom.
    och yxhugg har du några bra siter där man kan hitta såpass bra information du v erkar ju veta ganska mycket om det mesta alt få reda på det mesta när någon frågar o lär dig något nytt på köpet.

Om du vill o har lust får du gärna lägga några bra länkar till andra forum och aktieinfosidor där man kan lära sig ett o annat.

tack på förhand o krillea lycka till med sparandet (men läs boken/böckerna först kanske du blir sugen på aktier istället o sparar pengar på att inte betala 2,5% avgift varje år

• Jollewone
    • Användare
    • Reg. datum: jul 2010
    • Aktiv i antal ämnen: 1
  4. 4. 2010-07-30 17.28

Beträffande läsvärda bloggar och länkar, så finns en lista här.

http://www.aktiespararna.se/forum/cafet/8457/

Generellt gäller att man bör använda sökfunktionen på google, för att finna intressanta uppslag. Redeye och PrivataAffärer. Dagens Industri och Affärsvärlden. Alla tillhandahåller beaktansvärd information inför köp och säljbeslutet. Viktigast är vanligen bolagens egna rapporter och hemsidor.

...

• yxhugg
    • Medlem
    • Reg. datum: okt 2006
    • Aktiv i antal ämnen: 1306

Ej inloggad!
För att delta i diskussionen i forumet måste du vara inloggad.

Om vårt forum

Du som deltar i forumet tar själv ansvar för innehållet i det du skriver. Aktiespararna har rätt att ta bort inlägg som är opassande eller som inte följer svensk lag.

Annonser