2. 2010-07-30 17.06Jag har via nätet försökt finna någon mer ingående förklaring av vad som ligger bakom bedömningen av "Börstemperaturen", och "Marknadens syn på ledningens kompetens", men misslyckats. Det rimliga är att Aktiespararen i något äldre nummer klarlagt innebörden och betydelsen av tabellen.
...
"Marknadens syn på ledningens kompetens".
Det är framförallt i aktiesparartabellen som detta klarläggs. Kanske så köps informationen från någon som kontrollerat mäklarnas syn på aktien? Men att det skulle vara en sådan undersökning som ger fakta till vad marknaden tycker, är ännu obelagt.
Jag kan tänka mig att det är rimligt att betrakta tabellen som subjektivt baserad, till dess att någon klarlagt, eller visat på belägg för motsatsen.
Begreppen tillväxtpotential, utdelningspolitik och lönsamhet framstår som tämligen handfasta begrepp. Tillväxtpotential går möjligen att uppskatta utifrån de slutsatser som dras i analysen, där målkurs normalt fastställs i samband med genomgången av företaget.
Trygg placering.
De flesta kan nog tämligen enkelt fastställa åtminstone en tregradig skala på risknivån. Förmodligen menas med "risk", inte "risken att förlora pengar" på placeringen, utan snarare "risken att aktien svänger i kurs", dvs volatiliteten. (Betavärdet).
...