Direkt till innehållet ?
Sök i forumet

Kom igång

Börstemperatur och vad som ger olika poäng

1. 1. 2010-07-29 16.40

Hej!

Har nyligen börjat läsa analyser och på aktiespararnas hemsida och i tidningen Aktiespararen finns barometern "Börstemperatur" med.
    Börstemperatur delas upp i områdena:

- Marknadens syn på ledningens kompetens
    - Tillväxtpotential
    - Utdelningspolitik eller Direktavkastning
    - Lönsamhet
    - Trygg placering

som får poäng mellan 1 och 5

Mina frågor är:

Finns det en objektiv måttstock som ger poäng?
    Vad är då skillnaden mellan 1,2,3,4 och 5?
    (Mer än det uppenbara att 5 är bättre än 1)

Är poängen helt och hållet subjektivt baserat på vad analytikern tycker?

Är poängen kanske baserat på en mix mellan en objektiv måttstock och analytikerns subjektiva tyckande?

• T+S
    • T+S
    • Användare
    • Reg. datum: okt 2008
  2. 2. 2010-07-30 17.06

Jag har via nätet försökt finna någon mer ingående förklaring av vad som ligger bakom bedömningen av "Börstemperaturen", och "Marknadens syn på ledningens kompetens", men misslyckats. Det rimliga är att Aktiespararen i något äldre nummer klarlagt innebörden och betydelsen av tabellen.

...

"Marknadens syn på ledningens kompetens".

Det är framförallt i aktiesparartabellen som detta klarläggs. Kanske så köps informationen från någon som kontrollerat mäklarnas syn på aktien? Men att det skulle vara en sådan undersökning som ger fakta till vad marknaden tycker, är ännu obelagt.

Jag kan tänka mig att det är rimligt att betrakta tabellen som subjektivt baserad, till dess att någon klarlagt, eller visat på belägg för motsatsen.

Begreppen tillväxtpotential, utdelningspolitik och lönsamhet framstår som tämligen handfasta begrepp. Tillväxtpotential går möjligen att uppskatta utifrån de slutsatser som dras i analysen, där målkurs normalt fastställs i samband med genomgången av företaget.

Trygg placering.
    De flesta kan nog tämligen enkelt fastställa åtminstone en tregradig skala på risknivån. Förmodligen menas med "risk", inte "risken att förlora pengar" på placeringen, utan snarare "risken att aktien svänger i kurs", dvs volatiliteten. (Betavärdet).

...

• yxhugg
    • Medlem
    • Reg. datum: okt 2006
    • Aktiv i antal ämnen: 1306
  3. 3. 2010-08-01 21.53

Till Yxhugg

Jag gjorde själv sökningar på nätet om börstemperatur men hittade inte heller något som skulle kunna ge en förklaring

I övrigt tycker jag att det du skriver verkar rimligt.

Utgår från att betygen är mer eller mindre påverkade av subjektiva faktorer, i analyserna framöver.
    Åtminstone så länge vi inte vet något annat!

• T+S
    • Användare
    • Reg. datum: okt 2008

Ej inloggad!
För att delta i diskussionen i forumet måste du vara inloggad.

Om vårt forum

Du som deltar i forumet tar själv ansvar för innehållet i det du skriver. Aktiespararna har rätt att ta bort inlägg som är opassande eller som inte följer svensk lag.

Annonser